Blog

Waarom is fysiek contact zo belangrijk bij kinderen?

Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik een voorstander ben van fysiek contact met je kind houden. Dit vind ik om diverse redenen erg belangrijk. In deze tijd waarin van ons gevraagd wordt om afstand van elkaar te houden, elkaar niet te omhelzen of te knuffelen als je niet tot een gezamenlijk huishouden behoort, vind ik het des te belangrijker dat een ieder binnen zijn/haar eigen gezin probeert die verbinding met elkaar juist wel te houden. Dat dit niet eens zo heel moeilijk hoeft te zijn vertel ik je graag hieronder.



Als kindercoach komen in mijn sessies een aantal vaste methodieken regelmatig terug omdat ik daar zelf achter sta, het effect ervan zie en dit ook (wetenschappelijk) bewezen is. Een van die methodes is het gebruiken van het lijf. Ons lichaam is een prachtig ontwerp die allerlei signalen aan ons kan geven en kan verwerken, het is aan ons om hier eens (wat vaker misschien) naar te luisteren! Dit is vaak best lastig en vergt enige oefening, ook voor mij! Het is lastig omdat wij heel veel bezig zijn met ons hoofd waardoor wij de verbinding met ons lijf vaak even missen. Kinderen die in mijn praktijk komen vinden het werken met het lijf vooral heel leuk; ze staan vaak te trappelen om een beweegoefening met mij te doen en door op deze manier te werken slaan zij de oefeningen die ik ze geef heel goed op. Daarnaast werkt beweging ook goed om bijvoorbeeld stress uit je lichaam te krijgen en je concentratie verbetert nadat je hebt bewogen. Dat weet je misschien zelf goed doordat het fijn kan zijn om bijvoorbeeld te gaan sporten of wandelen in de natuur wanneer je een stressvolle dag hebt gehad.

Kinderen die last hebben van stress, onrust of spanning kunnen soms moeite hebben om deze gevoelens te herkennen en te uiten, zeker bij jonge kinderen is dit zo. Dit uit zich bij kinderen vaak in boosheid of lichamelijke onrust. Vooral na een lange schooldag of een druk weekend met verschillende (sociale) activiteiten kan het zijn dat jouw kind heel erg boos wordt! Wij zijn vaak geneigd om die boosheid te sussen en fysiek afstand te nemen van ons kind. Een boos kind is namelijk voor onszelf soms best frustrerend en lastig! Afstand nemen van jouw kind met al zijn boosheid werkt helaas vaak alleen averechts, jouw kind wordt daardoor vaak alleen nog maar bozer! Dit komt omdat je door jouw afstand de boosheid eigenlijk afwijst. Je erkent jouw kind niet in zijn gevoel, in dit geval boosheid. Wat belangrijk is, is dat kinderen leren van ons dat de boosheid er wel mag zijn (binnen alle redelijkheid natuurlijk), hoe zij hiermee om moeten gaan en dat jij het als ouder de emotie toelaat. Dit kun je als ouder doen door jouw kind te knuffelen, vast te pakken of te masseren, hoe moeilijk dat ook is als ze boos zijn. Doordat jij jouw kind vastpakt of knuffelt kunnen boosheid en andere ‘moeilijke’ gevoelens zoals angst en verdriet toegelaten worden waardoor jouw kind het beter kan loslaten. Aanraken zorgt namelijk voor bevestiging, bevestiging dat het gevoel er mag zijn. Tevens worden kinderen door aanraking zich weer bewust van hun eigen lichaam waardoor het stressniveau in het lichaam van een kind weer kan dalen. Door fysieke aanraking leren kinderen emoties en pijn te herkennen en toe te laten waardoor zij (en ook wij dus) meer rust en ontspanning gaan voelen in het lijf. Als jij als ouder(s) de tijd neemt om jouw kind (kort) te masseren of een fijn knuffelmomentje te plannen worden wijzelf vaak ook rustiger en ervaren wij allemaal een positief huidcontact. Ik vind masseren daarom ook zo’n fijne manier omdat het voor ouders ook een heel praktisch handvat is waarmee zij thuis zelf wat kunnen betekenen en daardoor niet afhankelijk van mij als kindercoach blijven. Masseren is ook zo fijn omdat je het al bij hele jonge kinderen kunt inzetten wanneer zij nog niet hun gevoelens goed kunnen uiten maar ze op die manier wel rustiger kunnen worden in hun lijf. Ik merk vooral dat gevoelige en boze kinderen hier veel baat bij hebben.

Dus mijn advies vooral nu in deze tijd waarin we er bijna gewend aan raken om elkaar niet te knuffelen; maak er een dagelijkse gewoonte van om jouw kind even flink te knuffelen, een korte of een wat uitgebreidere massage van voeten, hoofd of rug te geven. Het hoeft echt niet veel tijd in beslag te nemen! Je zal merken dat na een aantal keren dit gedaan te hebben jouw kind beter de emoties kan loslaten en de onrust, frustratie of boosheid afneemt.


Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meer berichten

Tips bij boze kinderen

Door Alieke Katoele op augustus 24, 2020

Fouten maken mag dat?

Door Alieke Katoele op augustus 25, 2020

Hoe ontwikkelt een kind zelfvertrouwen?

Door Alieke Katoele op oktober 2, 2020

  • 1
  • 2

Neem contact met mij op

Vermeld in uw bericht een aantal momenten waarop u goed te bereiken bent. Ik neem dan z.s.m. contact met u op.