Blog

Kinderen en slaap

Slaap. Het is fijn als onze kinderen en wij zelf hiervan voldoende krijgen. Toch blijkt uit diverse onderzoeken en verhalen uit mijn praktijk dat dit nog regelmatig moeizaam verloopt.

Onderstaande BLOG heb ik geschreven omdat ik in mijn praktijk regelmatig geluiden hoor van ouders van (veelal) gevoelige kinderen die aangeven dat hun kind moeite heeft met in slaap vallen of doorslapen. Mocht je nou niet per se een gevoelig kind hebben dan kan het nog steeds waardevol zijn om onderstaande blog door te lezen omdat er een aantal tips instaan die net zo goed voor jouw kind kunnen werken!

Uit een onderzoek van HSP expert Esther Bergsma blijkt dat bij meer dan de helft van de hooggevoelige kinderen slapen moeizaam gaat. Bij de meeste kinderen gaat het om moeizaam in slaap komen, een kleiner percentage wordt vroeg wakker en een nog iets kleiner percentage heeft moeite met doorslapen.
Moeite met slapen of doorslapen kan je vaak goed herkennen aan een gevoelig kind wanneer er iets staat te gebeuren. Een aanstaand schoolreisje, een verjaardag of uitje met de klas. Opgewonden omdat er iets leuks staat te gebeuren en ook malende gedachten omdat je kind niet weet hoe de bus eruit ziet waarmee ze vertrekken, naast wie hij zit in de bus en wat nou als je moet plassen wanneer je net in dat museum of park staat? Herkenbaar? Al deze vragen en gedachten kunnen jouw kind bezighouden in bed en ervoor zorgen dat je kind moeizaam in slaap valt. Ook wanneer er geen uitje op de planning staat en jouw kind een dag heeft zonder al te veel bijzonderder kan het heel goed zijn dat alle indrukken die hij die dag heeft opgedaan ervoor zorgen dat hij niet makkelijk in slaap valt. Dit komt doordat het gevoelige brein veel indrukken te verwerken heeft; ze merken subtieler op = meer indrukken, verwerken deze intenser en denken na over hoe ze moeten reageren waardoor hun brein sneller volloopt gedurende de dag dan niet-gevoelige kinderen. Als je na een dag met een volgelopen hoofd moeizaam slaapt is jouw kind de volgende dag ook nog sneller overprikkeld, kan zich slechter concentreren waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kan komen.

Ongeveer een kwart van de door Esther Bergsma onderzochte kinderen heeft moeite met doorslapen. Dit heeft vooral te maken met angst voor het donker en het moeilijk vinden om alleen te zijn. Vaker hebben ze nachtmerries of intense dromen. Ook dit kan een uiting zijn van het verwerken van alle indrukken van de dag. Een kwart van de hooggevoelige kinderen tot 9 jaar wordt ’s ochtends heel vroeg wakker. Dit kan komen doordat het actieve brein dat direct begint te denken als het wakker wordt. Het denken zorgt er ook voor dat er adrenaline aangemaakt wordt waardoor (weer) in slaap vallen dan vaak ook niet meer lukt. Als ik ’s ochtends wakker word heb ik ook een brein wat gelijk aan staat en allerlei lijstjes en things-to-do wil maken. Voor mij werkt het goed om hier een notitie van te maken zodat het uit mijn hoofd is maar voor jouw kind kan er iets anders zijn wat helpt. Ga dat ontdekken! In mijn praktijk gebruik ik een aantal methodes om het moeizame slapen te onderzoeken en te verhelpen. Dit is te uitgebreid om te delen in een BLOG maar hieronder heb ik wel een aantal algemene tips die mogelijk kunnen helpen:

  • Zorg voor een vast bedritueel. Hierdoor weet je kind wat hij kan verwachten. Een vaste volgorde van handelingen voelt voorspelbaar voor een kind en die voorspelbaarheid voelt veilig. Dat betekent minder nieuwe prikkels vlak voor het slapen gaan. Prikkels die je kind nog moet verwerken. Door een vast bedritueel komt je kind eerder tot rust.
  • Vaak werkt het fijn om na het avondeten nog een ontspannende activiteit te plannen voordat je kind gaat slapen. Dit kan samen lezen zijn, een kletspraatje (zie hieronder) of een fijne massage. Door de ‘tussenactiviteit’ wordt de overgang naar slapen minder groot en kan je kind beetje bij beetje tot rust komen.
  • Neem op een vast moment van de dag samen met je kind de zorgen van de dag door. Dit is het kletspraatje wat ik hierboven beschreef. Liefst al eventjes voor het slapen gaan. Praten over de gedachten van je kind, wat hem bezighoudt of wat hij nog aan je wil vragen. Zo laat je jouw kind de dingen verwerken en al een plekje geven. Je kan ook de zorgen of gedachtes opschrijven of tekenen in een dagboekje zodat het echt letterlijk uit het hoofd op papier komt. Soms moet je hier even mee oefenen, zeker als je een kind heeft wat moeite heeft om zich te uiten maar je zult zien dat gedurende de tijd verstrijkt jouw kind beter hierover leert praten. Dit kunnen voor jonge kinderen soms al enkele woorden zijn!
  • Maak tijd voor ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een massage te geven. Doe samen een rustgevende ademhalingsoefening. Laat je kind naar rustgevende muziek luisteren. Vraag aan je kind wat hij/ zij wil doen om rustig in slaap te kunnen vallen. Vaak hebben ze zelf de beste oplossingen. Jij kunt als ouder wel inschatten of jouw kind van die activiteit echt rustig wordt of niet. En dan nog…. Laat je kind het zelf ervaren en praat hierover de volgende dag.
  • Soms kan het helpen om het uitzicht wat jouw kind heeft vanuit zijn bed rustig te houden. Gevoelige kinderen hebben veel oog voor details en zien dus ook heel veel dingen staan in hun kamer wat hun uit hun slaap kan houden. Bovendien kan speelgoed er in het donker ineens anders uitzien. Het kan helpen om bepaalde spullen wat meer uit het zicht te zetten en spullen een vaste plek te geven. Het is fijn als het uitzicht wat ze hebben vanuit bed rustig gehouden wordt.
  • Ben je er als ouder bewust van dat hoe jij je voelt, jouw kind dat ook voelt. Dus wanneer jij druk en gejaagd je kind naar bed brengt omdat jezelf op tijd in een vergadering wilt zijn kan je kind dit opmerken en jouw gedrag gaan kopiëren bijvoorbeeld. Natuurlijk kun je dit niet altijd voorkomen, maar jezelf er bewust van zijn helpt al heel veel.

Mocht je na het lezen van deze tips nog vragen hebben of ben je benieuwd of een kindermassage zou kunnen helpen om jouw kind lekker in slaap te laten vallen? Neem dan gerust contact met mij op via het contactformulier op mijn website, via mail of telefoon!


Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Meer berichten

Tips bij boze kinderen

Door Alieke Katoele op augustus 24, 2020

Fouten maken mag dat?

Door Alieke Katoele op augustus 25, 2020

Hoe ontwikkelt een kind zelfvertrouwen?

Door Alieke Katoele op oktober 2, 2020

Neem contact met mij op

Vermeld in uw bericht een aantal momenten waarop u goed te bereiken bent. Ik neem dan z.s.m. contact met u op.